Lisbeth Qvortrup, skoleleder |
Efter en uge helt uden børn på skolen, var der i dag en
lille flok børn på gul etage.
Jeg sad på mit kontor med åben dør og hørte på, at de legede
ude på gangen. ”Når I har lavet den her matematikopgave, må I gerne gå ud og
holde frikvarter”, sagde Benjamin.
De legede skole og Benjamin var læreren.
Jeg tror, at de savner os. Vi savner i hvert fald både
børnene og lærerne, og håber inderligt, at der snart findes en løsning på den
her konflikt.
Desværre ser det jo ikke ligefrem ud til at en lockout
fremmer forhandlingsviljen. Tvært imod bliver fronterne trukket skarpere og
skarpere op.
Situationen er selvfølgelig frustrerende for børn og
forældre og giver anledning til uvished og en hel masse bøvl.
Forældrene her på skolen har taget det fantastisk. Det
beundrer jeg og er taknemmelig for.
De få forældrehenvendelser vi har fået, har alle været
konstruktive og velmenende. Tak for det.
Det er vigtigt for os og ikke mindst for lærerne, at I ved,
at det ikke er en situation, vi ønsker, men at vi er nødt til at følge
spillereglerne, omend de kan virke uforståelige og urimelige, når de nu fx kan
være skyld i, at en lejr skal aflyses.
Jeg håber fortsat, I kan holde modet oppe og have forståelse
for lærernes kamp, der jo grundlæggende handler om, at de gerne vil kunne give børnene
en god undervisning.
Det kan for udenforstående være svært at holde styr på hvad
konflikten drejer sig om: Heldagsskole, normalisering af lærernes arbejdstid, den
danske model, den finske model, aftaleretten, forberedelsestid, ny
folkeskolereform, centralt bestemte aftaler, ledelsesretten osv. osv.
Både emner og kasketter blandes godt og grundigt sammen.
Jeg vil et kort øjeblik prøve at holde fokus på dét, som
denne lockout i bund og grund bør handle om, nemlig en ny arbejdstidsaftale for
lærerne.
Jeg er ikke sikker på, at den nuværende arbejdstidsaftale er
den bedste for hverken skolen eller lærerne.
Men hvem er det, der laver den kortslutning, at den eneste
måde, hvorpå man kan få mere fornuftige arbejdstidsaftaler, er den, som KL
foreslår, at ledelsen laver individuelle aftaler med den enkelte lærer?
Vi har hos os tradition for at samarbejde med lærerne
om at få lavet nogle lokale aftaler, der passer godt til os og vores måde at
lave skole på.
Denne ordning må meget gerne udvides og omfatte flere dele
af arbejdstiden, men jeg vil rigtig gerne fortsat samarbejde med lærerne om
det.
Som Steen Hildebrandt siger: ”To ting er helt sikket: Man
skaber ikke stærke medarbejdere ved at banke dem på plads og man skaber ikke
stærke ledere af arbejdstidsaftaler, der ligner noget fra Nordkorea”
Vi har brug for BÅDE stærke medarbejdere og stærke ledere
for at skabe en stærk skole for vores børn.
Det er klart, at vi ind i mellem har forskellige interesser,
men i bund og grund ved lærerne jo godt, at aftalerne skal laves indenfor visse
rammer ligesom lederne selvfølgelig har en forståelse for, at en god skole
kræver medarbejdere, der er glade for deres arbejde.
Al erfaring viser, at hvis man vil have medarbejderne til at
bidrage engageret og konstruktivt, skal de opleve mening og sund fornuft.
Normalt er der faktisk ikke så stor forskel på, hvad lærerne og jeg synes er
sund fornuft, så jeg er slet ikke bange for at invitere dem med ind og være med
til at aftale, hvordan vi bedst tilrettelægger arbejdet, så vi laver den bedst
mulige skole for vores børn.
Tvært imod er jeg bange for at lade være.
Gå nu tilbage til forhandlingsbordet og lav en fornuftig
aftale der ikke forringer lærernes samlede forberedelsestid. Lad der gerne være et stort råderum til fleksible lokale
aftaler, som kan forhandles på den enkelte skole.
Og gør det inden grøfterne bliver dybere.
Forhåbentlig kan vi bagefter få en mere nuanceret debat om
skolereform, heldagsskole osv., når det ikke indgår som en del af diskussionen
om lærernes arbejdstid.
Lisbeth
Ingen kommentarer:
Send en kommentar